Sunday, November 8, 2009

- Kelebihan Bulan zulhijjah

wukuf di Arafah

Jabal Rahmah di Padang Arafah


Buletin An-Nur - bil 9(09) -Kelebihan Bulan Zulhijjah
10 Hari pertama

sebagaimana bulan yang lain di dalam Islam, bulan Zulhijjah juga mempunyai kelebihannya tersendiri yerutama 10 hari pertama . Ini dapat dibuktikan dari hadis Rasulullah S.A.W. yang bermaksud .

" Tiada satu hari pun , amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari sepuluh Zulhijjah . Oleh itu perbanyakkanlah pada hari tersebut tahlil( La ilaha illa Allah ) , takbir ( Allahu akbar ) , dan tahmid ( Alhamdulillah ) . "

Ibn Hibban pula meriwayatkan pula meriwayatkan bahawa Rasulullah S.a.w. bersabda yang bermaksud : " Seutama-utama hari ialah hari Arafah ,".

Antara Amalan yang digalakkan :
  • Menunaikan ibadah haji dan umrah - merupakan sebaik-baik amalan. Banyak hadis yang menyatakan kelebihan ibadah ini . Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :

" satu umrah ke satu umrah , menghapuskan dosa yang dilakukan diantara keduanya dan haji yang baik tiada baginya balasan melainkan syurga . "

2 . Berpuasa pada hari-hari tersebut terutama pada hari Arafah . Sabda Rasulullah bermaksud :" puasa pada hari arafah , Aku mengharapkan Allah akan menghapuskan dan dosa setahun yang lalu dan setahun yang mendatang .

3. Takbir (Allahu Akbar ) , berzikir dan berdoa . Firman Allah (bermaksud) :""Dan supaya mereka menyebut nama Allah pada beberapa hari termaklum .""

4. Bertaubat dan meninggalkan segala maksiat dan dosa , semoga amalan baik dapat mencapai keampunan dan rahmat allah . ini kerana maksiat adalah punca kepada jauh dan terhindarnya seorang hamba dari rahmat Allah manakala ketaatan pula adalah punca dekat dan kasihnya Allah kepadanya . di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA baginda (bermaksud) : " sesungguhnya Allah mencemburui (tidak suka) apabila seseorang hambaNya melakukan perkara yang ditegahnya ."

5. Memperbanyakkan amalan soleh (kebaikan ) terutama amalan-amalan tambahan seperti solat sunat , bersedekah , berjihad , membaca al-Quran dan sebagainya kerana setiap amalan digandakan pada hari-hari tersebut . Setiap amalan walapun kecil tetapi amat disukai oleh Allah SWT.

disunting oleh : ustazah Azizah bt Mat Isa

No comments:

Post a Comment

Kursus Pengurusan Jenazah