Sunday, November 1, 2009

Buletin An-Nur - Rejab ..hayati fadhilatnya




(bil 5 : 09) REJAB...HAYATI FADHILATNYA

Rejab 1430 H baru sahaja melewati seluruh umat Islam . Terdapat pelbagai berbagai kelebihan dan keistimewaan sepanjang bulan ini.

Pengertian :

Rejab bermakna kebesaran atau kemuliaan . Masyarakat Jahiliah menamakan bulan menamakan bulan Rejab kerana mereka memulia dan menghormati bulan ini dengan mengharamkan berperang didalamnya . Rasulullah mengekalkan nama ini dan mengharamkan pertumpahan darah di bulan Rejab . Bagi kita umat Islam , kita memperingati dan memuliakan Rejab adalah sempena peristiwa besar yang berlaku kepada Rasulullah S.A.W I iaitu peristiwa Isra’ Mikraj.

PERISTIWA PENTING BULAN REJAB

1. HIJRAH KE HABSYAH

Rasulullah dan golongan yang beriman kepada Allah telah menerima ancaman dan tekanan daripada kaum Musyrikin Mekah . Sahabat mengadu kepada Rasulullah mengenai derita yang ditanggung oleh mereka. Justeru itu , Rasulullah memerintahkan agar mereka berhijrah ke Habsyah. Hijrah ini bertujuan untuk menyelamatkan iman dan keselamatan diri serta mencari tapak baru untuk Islam bertapak dan menyusun agenda seterusnya. Seramai 14 orang sahabat yang berhijrah termasuklah Saidina Uthman dan isterinya Ruqiah . Habsyah dipilih kerana rajanya yang bersifat toleransi dan terbuka.


2 ISRA’ MIKRAJ

Isra’ bererti perjalanan nabi muhamad s.a.w. pada waktu malam dari Masjidil Haram di mekah ke Masjidil Aqsa di Baitul Maqdis , di Palestin.
Mikraj ialah perjalanan Nabi Muhamad S.A.W. naik ke langit . Isra’ dan Mikraj bermaksud perjalanan Nabi Muhamad s.a.w. di malam hari dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa. Kemudian naik ke langit ke Sidratul Muntaha dengan menembusi planet dunia serta menjelajahi tujuh lapis langit, lalu kembali semula ke Mekah pada malam itu juga.
Peristiwa ini berlaku pada malam 27 Rejab tahun ke 11 sesudah baginda diangkat menjadi Rasul. Rasululaah s.a.w. berangkat dari Msjidil Haram bersama malaikat Jibrail dengan menaiki Buraq yang sekali melangkah adalah sejauh mata memandang.
Semasa Isra’ mikraj ini . Rasulullah s.a.w. telah dipaparkan berbagai keadaan manusia yang beriman dan manusia yang kufur kepada Allah S.W.T. serta balasan nikmat dan azab yang disediakan Allah kepada Hambanya. Peristiwa Isra’ Mikraj ini hendaklah kita jadikan iktibar dan pengajaran necaya kita akan dapat merasai betapa Allah S.W.T. Maha Perkasa dan Maha Bijaksana di dalam penciptaan alam ini.


3. PERANG TABUK

Tabuk adalah satu tempat yang terletak di utara semenanjung Arab.Rasulullah s.a.w. bersama 30 ribu tentera Islam telah berkumpul untuk menghadapi tentera Rom. Pertempuran tersebut tidak berlaku kerana tentera Rom telah melarikan diri disebabkan berasa gerun dan takut dengan kekuatan dan kecekalan tentera Islam menghadapi musuh-musuh Islam


4. PEMBEBASAN BAITUL – MUQADDIS

Baitul muqaddis telah dibuka pada zaman Saidina Umar Al-Khattab RA di zaman pemerintahannya. Akibat kelalaian dan perpecahan umat Islam semasa zaman pemerintahan Abbasiah , tentera salib telah melakukan
serangan demi serangan ke atas Baitul Muqaddis dan akhirnya dapat menawan kota suci Baitul muqaddis setelah 500 tahun dikuasai oleh pemerintahan Islam.
Tentera Salib telah menduduki Baitul Muqaddis hampir 60 tahun sebelum dibebaskan kembali oleh panglima Islam iaitu salehudin Al-Ayubi. Beliau telah Berjaya menawan kembali Baitul muqaddis daripada tentera Salib pada hari Jumaat 27 rejab 583H. Pada tahun 1967 bersamaan 1387H umat Yahudi menawan Baitul Muqaddis dan menamakan Negara baru mereka dengan nama Israel .
5. LAHIRNYA IMAM SYAFIE RH
Beliau ialah Muhammad bin Idris . dilahirkan di Ghazzah. Palestin pada tahun 150 H bersamaan 767M . Pengasas mazhab Syafie dan salah seorang daripada empat imam mazhab yang mahir dalam fekah . kitab karangannya yang termasyhur ialah Al-Umm.

No comments:

Post a Comment

Kursus Pengurusan Jenazah